Dit verhaal over anders roosteren werd verteld door Dylana (begeleider) en Marjon (planner). Beiden werkzaam bij Tragel in de provincie Zeeland, grenzend aan België. Deze organisatie ondersteunt mensen met een beperking om een goed leven te leiden. Ik sprak met Dylana en Marjon aan de hand van hun werkpraktijk over zeggenschap m.b.t. het rooster.
Roosteren in de zorg; een soort sudoku voor gevorderden
Voorheen verzorgde een collega van het team de roosters van het team van Dylana Lauret. Rond zijn vertrek stelde de zorgmanager voor om het planbureau in te schakelen. Bij Tragel zijn we ook bezig met ‘Gezond roosteren’ dus kwamen verschillende dingen samen.
“Ik vond het spannend, want ik heb nogal speciale eisen, zeg maar’, vertelt Dylana. “Ik was een beetje bang. Wat als mijn rooster niet kon worden aangepast? Dan moest ik stoppen met mijn leuke baan bij Tragel.”
In de zorg is het roosteren een soort sudoku voor gevorderden. Een goed werkrooster moet in balans zijn tussen de behoeften van medewerkers en cliënten, rekening houdend met wettelijke kaders zoals de Cao Gehandicaptenzorg en de Arbeidstijdenwet. Dylana heeft extra uitdagingen: haar man werkt in ploegendienst, en ze willen samen voor hun jonge kind zorgen.
“Toen de vraag binnenkwam, herinner ik me dat we eerst moesten zien of het kon,” vertelt Marjon, de planner. “We gingen samen zitten en keken wat de mogelijkheden waren.. We besteden nu ook meer aandacht aan de wensen van onze medewerkers, want we willen hen natuurlijk graag behouden. Ik heb zelf eerder als begeleider gewerkt en voel me nog altijd zeer betrokken bij de zorg.”
Door nauw samen te werken en constant te communiceren, vonden ze een rooster dat zowel voor Dylana als het team werkte. Marjon: “Ik ontdekte na enige tijd een terugkerend patroon in het rooster van Dylana’s man. Dylana geeft dat rooster altijd 3 maanden van tevoren door via de Rooster app waarin medewerkers hun wensen kunnen doorgeven aan het planbureau.”
“Ik vind het een luxe en niet vanzelfsprekend,” zegt Dylana. “Bij aanvang leek het of mijn persoonlijke wensen op het rooster van het team zou kunnen drukken, maar dat is uiteindelijk niet het geval gebleken.”
Nu kan Dylana werken op momenten dat haar man thuis is, zonder dat dit ten koste gaat van het team of de zorgkwaliteit. “Langs twee kanten keken we ergens tegenop wat uiteindelijk meeviel,” blikt Marjon terug. Het project ‘Gezond roosteren’ toont aan hoe met aandacht voor persoonlijke wensen en goede communicatie oplossingen mogelijk zijn die iedereen ten goede komen.
Centraal staat de goede zorg en dan zijn voor de cliënten bekende medewerkers van belang. Wat dat betreft is de communicatie naar het externe inleenbureau ook duidelijker. Marjon: “We vragen daar ook om bekende gezichten en ervaring met de doelgroep”
Het planbureau probeert het lijntje met de vaste medewerkers kort te houden en elke week is er ook even contact met de zorgmanagers. Naast die handige tool waarop de medewerker zijn eigen rooster kan zien, blijft persoonlijk contact belangrijk. “Het planbureau zit centraal op het terrein, vertelt Marjon en we sluiten aan bij vergaderingen en werken ook wel eens op de andere locaties zodat die ook even binnen kunnen lopen.
Zowel Dylana als Marjon zijn zeer tevreden over de samenwerking. Het anders roosteren is boven verwachting uitgepakt. En ook het team en de cliënten zijn tevreden. Dylana: “Ik heb ontdekt dat mijn angst niet nodig was, want ik heb nu een heel gezond rooster dat ik prima kan combineren met mijn gezin. Het is goed dat wij als medewerkers meer zeggenschap hebben gekregen rondom het rooster.” Marjon: Soms is het goed om gewoontepatronen te doorbreken en nieuwe dingen te onderzoeken. Meer zeggenschap helpt vroegtijdige uitstroom voorkomen. Dat past goed bij het motto ‘Samen doen’ van Tragel”.
Zeggenschap doe je samen
In de gehandicaptenzorg draait alles om samenwerken en elkaar versterken. Daarbij is zeggenschap niet iets dat je alleen doet; het is een proces van creatief samenspel tussen professionals, cliënten en hun netwerk. Dit principe van samen beslissen en handelen is essentieel om te zorgen dat iedereen gehoord wordt. Ontdek hoe dit motto in de praktijk wordt gebracht.
Dit verhaal als onderdeel van een verhalenreeks verzamelde ik in opdracht van